grasshopper



+follow home tumblr twitter
facebook UPDATES ME LINKS
A few tips for interview .
Selasa, 28 Mei 2013 • 12:31 PG • 3 comments

Itulah akhlak, menyentuh hati manusia, membuat manusia lain mencari tahu apa yang diyakini oleh seseorang yang berakhlak

Assalamualaikum . Ehem ehem ok, aku mesti membiasakan diri untuk menulis dengan bahasa standard . Maklumlah, dah pilih kos bahasa melayu so, diri sendiri kena betulkan bahasa yg digunakan terlebih dahulu hehe . *macam confirm lulus je interiew kau ehh qila* . Aku pilih kos Ijazah Sarjana Muda Bahasa Gunaan (Kepujian) Bahasa Melayu Komunikasi Profesional di Uitm Shah Alam . 

Ok, nak kata full tips tu xla . just aku nak share sikit jela apa yg ptt korg buat sebelum & semasa tgh di-interview .



  1. Persediaan sebelum interview , korg pndi-2 laa kan search apa-apa tntg kos yg korg mtk tu jgnla duduk diam buat sambil lewa je . U do everthing xkira apa yg korg nk taw pasal kos 2 . ingat ! korg dpt interview ni pn dh kira syukur . kita cuba je sedaya mungkin utk interview ni . dapat x dapat , itu rezeki Allah nak bagi . Yg pntg, kita tunjukkan usaha kita dulu . 
  2. Get ready laa utk borang-borang / dokumen2 yg diperlukan . Buat satu salinan . Kadang-kadang, dorg nak amik salinan dokumen tuu . Kalau dorg xnak, xpela . Get ready awal-awal ye supaya xdela last minute baru nk buat preparation . 
  3. Datang awal masa interview . Tengok no.giliran . Mcm kos yg aku mintak , ada no. giliran so nnti akan adla org pggl and lagi senang cerita, korang kena alert and dengar je arahan . Dah besar kan, xkan xfaham arahan lagi ? So, get ready and tenangkan diri . Ha, jangan lupa juga bawa kad pengenalan and salinan . Sijil-sijil masa sekolah yg latest tuu bawak je semua and salinannya . Borang bukti korg dapat tawaran interview klo blh letak depan sekali . And lagi satu, kalau nak letak dokumen2 / sijil2 tu, belila satu fail / folder supaya senang sikit pihak U tuu nak tengok . Kan sedap mata memandang . Nampak kemas lagi . Xde berterabur .
  4. Nanti akan ada pihak yg akan check fail-fail korg tuu , mana yg ptt korg letak / x . Mana yg ptt korg utamakan dan lain-lain . Just ikut apa arahan dorg . Tunggu giliran and ready for temuduga :)
  5. Bacalaa zikir / doa-doa yg korg tahu . Masa masuk bilik interview tuu, bagi salam . Tunggu dorg suruh duduk baru duduk . Nampak sopan sikit, kan ? Macam aku aritu, 3 orang sekali masuk and ada 3 panel . Jangan peduli yg lain tuu, yg penting kita cakap dengan yakinnya . Macam aku, aku xkata aku jawab dengan betul tapi aku rasa yakin laa nak bercakap tuu . Kalau boleh, dengan gaya sikit tau . Mana tahu dia nak bagi markah lebih hehe ;) Macam kos aku, dorg just nak tengok calon pandai berkomunikasi ke x . So, sebab tuu aku cakap je hehe . Depends on kos msg2 laa . 
  6. Masa tgh interview tuu, jgn banyak gerak sgt ehh . Aku tahu ada sesetengah org dia nak cover nervous, dorg akn gerakkan bdn dorg ; goyang kaki laa , jari laa, mcm2 tp kalau boleh, elakkan laa ye . Just relax ! Pay attention pada panel yg bertanya soalan . Dorg akan sentiasa memerhatikan kita so be aware guys ! 
  7. Usually, panel akan tanya satu soalan english masa akhir sekali . So, jawab apa yg dorg tanya tu. Macam aku aritu, dorg tye "Who's your idol in your life?" soo aku pn jawab laa dengan grammar yg tunggang-langgang haha . Aku cerita tntg my mother but ada broken english sikit haha tp nasib baik panel tuu sporting dia faham . Dia cakap "takpe, belajar slow2 english, cakap broken english pun takpe.kita sama2 sedang belajar" .  Soo, get ready laa dgn english korg ok ! Don't worry sebab dorg xkan tye soalan pnjg2 sbb dorg taw xramai yg terer english haha i mean, mmg ade tp xrmi so just jawab ape yg kita tahu le . Xperlu ayat gramatis sgt .
- Dah habis, say thank u and senyum . Kalau boleh salam, salam le . Kalau dorg suruh ambil balik dokumen2 tu, amik laa balik . Habis laa interview korg ! End . Tunggu jela keputusan korg lulus interview / x . 
Sesungguhnya kita usaha dengan apa yg kita mampu . Dapat / x , itu urusan Allah . Allah Maha Mendengar selagi kita masih ingat pada-NYA . 



PAST FUTURE