grasshopper



+follow home tumblr twitter
facebook UPDATES ME LINKS
Perginya seorang guru .
Sabtu, 8 Jun 2013 • 4:33 PTG • 1 comments


Imam Annas bin Malik Radziyallah Annu berkata,bahawa bumi setiap hari berkata:

a. Wahai anak Adam. kamu berjalan diatasku, kamu akan kembali kedalam perut ku (kubur) .
b. Hai anak Adam. kamu berbuat maksiat dan dosa diatas ku, dan kamu akan disiksa didalam perutku (kubur) .
c. Kamu bergurau diatas ku. dan kamu akan menangis di dalam perutku (kubur) .

Assalamualaikum . Innalillahiwainnailaihirojiun . Pagi tadi aku dapat berita sedih , cikgu aku meninggal . Ya allah , aku bangun-II tidur terus dapat berita mengejut ni . How shock . Yela, orang yg nmpk sihat xsemestinya sihat cuma dia xnk tunjuk pd org lain . Bila sebut pasal mati, semua orang takut dengar . Semua org rasa seram , ngeri n macam xpercaya pn ada . Kan ? Itu orang lain yg pergi belum lagi kita ? Ingat-II sendiri laa guys ~ korang pun faham . Mesti rasa sedih kalau kita kehilangan org yg pernah hadir dlm hdp kita walaupun xrapat mana . Tapi, dia cikgu . Cikgu yg beri aku ilmu , cikgu yg buat aku ketawa , cikgu yg suka merajuk dgn kitorg , cikgu yg suka buat lawak dlm kelas , cikgu yg suka bg sikit kerja tp faham bila dia ajr , cikgu yg sllu buat kelas happening . Ya allah , aku sedih bila ingat waktu belajar form 6 dulu . Teringat masa dlm kelas , cikgu mengajar . Bila ckgu suka mengusik tuu lglaa buat aku sedih . Aku tahu ramai yg mengata belakang , tp aku tahu cikgu mesti xsemacam apa yg org lain fikirkan . Apapun, aku rasa syukur sebab cikgu br blk dr umrah lepas kitorang dpt result dulu . Setahu aku, ckgu dh byk kali juga pergi umrah . Semoga Allah mengampunkan dosa-dosanya . Aku tahu, cikgu kecewa dgn result aku , apatah lagi aku yg teringin nk bg ckgu keputusan yg cemerlang, cuma aku xdpt yg cemerlang , aku dpt result yg kurg cemerlang dr yg cemerlang . Tp ckgu xdela nk mrh aku msti ckgu tahu aku dh usaha , dia pn trkjt dgn 'ketidakcemerlang' result aku apatah lg aku sbb dia kata batch aku ni mmg boleh dpt 3 pointer ke atas-nya ramai . Aku tahu, itu last aku jumpa cikgu selepas tamat form 6 sampaila hari ini. Dahla masa tuu dalam keadaan xberapa ok , nangis depan cikgu eeeee malu-nya . Aku pun kecewa xdpt bgi ckgu tgk kejayaan aku tp bukan rezeki aku masa tuu . Ya allah, ingt lg masa amik result , aku duduk depan sekali xtahu pula aku ckgu nk cakap kt depan alih-alih betul-betul depan aku alahai segan nk pandang muka ckgu yela masa tuu ckgu mesti dah tahu result . Cikgu selalu buat muka seposen . Emmm tapi semua itu je kenangan yg aku ada . Adala 3,4 keping je gmbr dgn ckgu . Memang aku xdapat lupakan ckgu . Dia antra ckgu yg aku ingat la . Dulu masa form 6 pun, kelas PA ckgu yg plg aku rasa happening , gila-II , kelakar . Sebab belajar PA dgn dia mmg best xdela tension sgt . Ingt lg masa mula-II masuk form 6 rendah , aku rasa mcm masuk sekolah tadika balik sbb bila belajar PA, aku belajar mewarna . Yela, graf-II tuu kena warna so excited laa nk mewarna hehe masa tuu ckgu pn kata budak form 6 pun rasa mcm masuk tadika ye n siapa yg xde duit nk beli pensel warna tuu, boleh le pinjam pensel warna adik-II haha . Ckgu mmg lwk . Tp kdg-2 ada jgk time mood dia xbaik . Yg tuu susah sikit laa sbb dia xbuat lawak tp kitorg plk buat lawak baru dia gelak . Antara kitorg mmg akan buat lawak memang happening laa jadinya . Ada sekali tuu dia merajuk dgn kelas aku sebab ramai bdk shafie masa tuu xsiapkan kerja yg dia bg . Dgn bdk lakinya , apanya . Dia terus keluar dari kelas kitorg dgn muka merajuk dia . Xprnh kitorg tgk dia merajuk time tuu laa lepas dia keluar kelas kitorg terus terdiam and blur sbb xtahu nk buat ape . Then, kitorg pn g la pujuk ckgu . Yela, bila dia dh xde ni, aku rasa bnda tuu jd kenangan sikit demi sikit . Korang yg xkenal dia mungkin kata remeh , tp bg aku itu je kenangan aku dgn kwn-2 yg lain . Aku bukan budak popular ,juga bukan disenangi semua orang, juga bukan yg terbaik , juga bukan yg cemerlang cuma aku ada satu hati yg akn sntiasa ingt pd arwah . I never thought i'll cry for him .

Aku ralat sebab lepas dpt result , aku dh xjumpa dia . Masa amik result tuu aje last jumpa dia . Lepas amik result pn aku ada bbrpa kali pergi sekolah uruskan mcm2 , tp msti ckgu xada . Seolah-2 takdir sengaja tidak mempertemukan kami . Betul lah kata-kata "bila kita kehilangan , baru kita tahu nak menghargai " . Batch aku ni kiranya batch yg terakhir la dia ajar . Batch yg thn ni xsempat dia nk habiskan . Mana mungkin aku nak lupa semua yg aku belajar masa 1 tahun setengah kt sekolah dulu . Aku rapat dgn ckgu pn sbb mak aku br tahu ckgu ni kawan form 6 dia dolu-II ckgu pn terkejut hehe mcm jejak kasih pulak . Itula sebab ckgu selalu panggil aku "Jamaliah" klo dlm kelas / jmpa mana-2 sbb dia tahu nama mak aku . Aku rasa pn mcm bdk2 shafie je yg rapat sikit dgn ckgu tajal . Emmm tp sekarang semua tggl kenangan . Yg pergi akan ttp pergi tak kembali . Kita yg hidup perlu teruskan hidup, kita ni pun xtahu bila nak pergi bertemu Allah ? Kenala buat persiapan juga ; beringat-II . 

Cikgu, cikgu dah pergi tinggalkan kitorg semua . Anak-anak,isteri,keluarga,harta & dunia pun cikgu dh tinggalkan . Tp, sy yakin ckgu ada amalan yg berpanjangan insha-allah cikgu dh ada anak-anak yg soleh dan tugas ckgu sbg seorg guru mmbuatkan amalan ckgu berpanjangan . Sy akan mndoakan ckgu walaupun ckgu dh pergi ke alam lain . Mungkin kita berlainan alam ttpi doa sy insha-allah akn sntiasa mengiringi ckgu . Allah Maha Besar . Walaupun ckgu dh xdgr & kita xmgkn dpt brtemu lg, ikhlas dari lubuk hati, sy nk mtk maaf klo dlu sy ad berprasangka dgn ckgu . Sy juga tahu ckgu baik orgnya . Sy mgkn xdpt bg ckgu kejayaan skrg tp insha-allah klo umur sy pnjg , sy dh berjaya dlm hdp , masa tuu sy xkn lupakan ckgu . Sy xkn lupa nama ckgu juga ckgu-2 lain yg prnh ajar sy . Alhamdulillah, Allah izinkan sy utk tgk ckgu buat kali terakhir walaupun ckgu dh xdpt tgk sy lg . Semua yg ckgu prnh ckp dulu , sy akn ingt . Sy jnji, klo sy berjaya msk U, sy akn belajar bersungguh-II dan berjaya dpt apa yg sy inginkan . Hrp-2 sy xlalai & malas utk belajar lg sbb dulu ckgu suruh sy rajin belajar smpi msk U . Ckgu kata melainkan kalau kita dh usaha tp kita xdpt mungkin Allah nk bg rezeki yg lain yg pntg usaha dulu . Cikgu, semoga dirimu tenang di sana dan ditempatkan di kalangan orang-orang beriman . Amin .  ♩Cikgu Mior Tajal Ariff b. Urus ♩






PAST FUTURE